Khamis, 8 Disember 2016

HAK yang perlu dijaga bagi mereka yang bernama MUSLIM, iaitu hak sebagai :

1) #HAMBA (Hamba Allah) : Hak kita kepada Allah SWT dalam mengabdikan diri kepadaNya. iaitu mengikuti suruhannya dan meninggalkan larangannya. Allah berfirman "Tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan dir kepada Allah".

2) #PELAJAR (Ilmu) : Menimba ilmu agar dengan ilmu tersebut kita lebih mengenali Allah, dan apabila mengenali Allah, maka akan terbit cinta kepadaNya. Ilmu yang bermanfaat adalah ilmu yang mendekatkan diri kita kepada Allah.

3) #PEMIMPIN (Guru) : Mendokong pemimpin yang mendokong Islam, kerana denganya kita mengenali Allah SWT dan membawa kita cinta kepadaNya. "Lau la Murabbi, Ma A'raftu Rabbi" yang bermaksud "Jika tidak kerana guruku, tidaklah aku mengenali Tuhanku".

4) #DAIE (Dakwah) : Menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Sesungguhnya kita semua adalah daie, sabda Rasulullah SAW : "Man Qala Lailahaillallah Fahuwa Daie" yang bermaksud " Barangsiapa yang mengucapkan kalimah Lailahaillallah maka dia adalah Daie"

5) #ANAK (Keluarga) : Berbakti kepada kedua ibu bapa dan melahirkan zuriat dan didikan agama kepada mereka. Sabda Rasulullah SAW "Apabila mati anak Adam, nescaya putuslah amalannya melainkan tiga perkara : Sedeqah yang berpanjagan, ilmu yang diambil manfaat dengan dia dan anak soleh yang mendoakan baginya".

6) #KAWAN (Muslim) : Memelihara hubungan sesama muslim yang lain, menghulurkan bantuan kepada mereka apabila berhajat dan mengasihi mereka. Sabda Rasulullah SAW "Tidak beriman seseorang itu sehingga dia mengasihi sahabatnya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri".

7) #DIRI (Jasmani dan rohoni) : Menjaga amalan zahir dan batin, keperluan dan hak yang diperlukan bagi badan dan hati. "Aslih nafsak, wadu' ghairak" yang bermaksud "Perbaiki diri kamu dan ajak orang lain kepada islam".

p/s : Sudahkah kita menunaikan segala hak kita?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih