Pengertian dari segi
bahasa:
Zikr ialah
melepaskan
diri
daripada
lalai
dan lupa
dengan
menghadirkan
hati
atau
sedar secara berterusan.
Sifat
.lupa.
(Arab : Nisian) merupakan kata dasar bahasa insan (manusia).
(Arab : Nisian) merupakan kata dasar bahasa insan (manusia).
Pengertian dari segi
istilah:
Zikr menyebut
nama
sesuatu
dengan
hati
dan
lisan,baik
menyebut
nama
Allah atau
sifatNya
atau
hukumNya
atau
perbuatanNya
atau
menyebut
nama
para rasulNya,
para nabiNya
atau
berbuat
amal
kebajikan
seperti
membaca
Al-Quran, bertasbih,
memberi
nasihat
dan
sebagainya.
Zikr
juga
membawa
ucapan
tasbih,
tahmid,
tahlil
dan
menyebut
nama-nama
Allah yang mulia.
Firman Allah s.w.t. Berkenaan Zikir:
Firman Allah s.w.t. Berkenaan Zikir:
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا
Wahai orang-orang
Yang beriman,
(untuk
bersyukur
kepada
Allah) ingatlah
serta
sebutlah
nama
Allah Dengan
ingatan
serta
sebutan
Yang sebanyak-banyaknya;
(al-Ahzaab
(33): 41)
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ
وَاخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لِّأُوْلِي الألْبَابِ
الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
Sesungguhnya
pada
kejadian
langit
dan
bumi,
dan
pada
pertukaran
malam
dan
siang,
ada
tanda
tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal; (Iaitu)
orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa
mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi
(sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia,
Mahasuci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka. (Ali Imran (3): 190-191)
tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal; (Iaitu)
orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa
mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi
(sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia,
Mahasuci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka. (Ali Imran (3): 190-191)
ٱلَّذِينَ
ءَامَنُوا۟ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ ٱللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ ٱللَّهِ
تَطْمَئِنُّ ٱلْقُلُوبُ
"(Iaitu)
orang-orang Yang beriman dan
tenang
tenteram
hati
mereka
Dengan
zikrullah".
ketahuilah
Dengan
"zikrullah"
itu,
tenang
tenteramlah
hati
manusia. (ar-Ra’d
(13): 28)
•Sebahagian Hadis Nabi s.a.w. Berkenaan Amalan Zikir:
Maksudnya:
•"Bandingan
orang
yang berzikir
mengingati
Tuhannya
dan
orang-orang
yang tidak
berzikir
mengingati
Tuhannya
seperti
orang
yang hidup
dengan
orang
yang mati." (Hadis Riwayat
al-Bukhari,
Hadis
No.: 6407)
Maksud Hadis Qudsi:
• "Sesiapa
yang berzikir
mengingati
diri-KU
dalam
dirinya,
AKU akan
mengingatinya
dalam
diri-KU.
Sesiapa
yang berzikir
mengingati-KU
dalam
kelompok
ramai
manusia,
AKU mengingatinya
dalam
kelompok
makhluk
yang lebih
baik
daripada
mereka." (Sahih Bukhari,
Hadis
No.: 7405, Sahih
Muslim, Hadis
No.: 2675)
UNGKAPAN PARA SOLIHIN DAN ULAMA TERHADAP
AMALAN BERZIKIR
Abu al-Hasan al-Basri
berkata,
“Hamba
yang paling di disukai
Allah ialah,
hamba
yang
paling banyak
berzikir
dan
hamba
yang paling taqwa hatinya.
Al-Samarqandi
berkata,
“Ketahuilah
bahawa
zikrullah
itu
adalah
antara
ibadat
yang paling afdal. Hal ini
kerana
Allah menjadi
setiap
ibadat
itu
ada
kadar-kadarnya
dan
menentukan
masa
yang tertentu
untuknya.
Sebaliknya
Allah tidak
menghadkan
zikrullah
itu
kadar
yang tertentu
dan
masa
yang tertentu,
bahkan
Allah memerintahkan
supaya
diperbanyakan
tanpa
kadar
yang tertentu.
MANFAAT BERZIKIR
•Berzikir mendatangkan
rasa senang
di dalam
hati
seseorang
hamba
Allah
•Berzikir
meningkatkan takarub kepada Allah
•Berzikir
memberi makan kepada hati dan roh
•Berzikir membangunkan
hati
daripada
lalai
•Berzikir menyebabkan
turunnya
ketenangan
dan
rahmat
•Zikir membawa
kepada
pensucian
diri
dan
qalb,
mendekatkan
diri
kepada
Allah,
membentuk
semangat
persaudaraan
Islam, membersihkan
dosa,
mengikis
sifat
cela
dan
membina
sifat
terpuji.
ZIKIR-ZIKIR SELEPAS SOLAT:
Hadis Satu:
Tsauban r.a. berkata,
Rasulullah s.a.w. apabila selesai bersolat, baginda beristighfar tiga kali,
kemudian menyebut:
(Maksudnya: Ya Allah, Engkaulah yang memiliki
Kesejahteraan, dan daripada-Mu asalnya kesejahteraan itu, segala keberkatan
adalah milik Engkau Ya Allah, yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan."
al-Walid kemudiannya
bertanya kepada al-Auzai, bagaimana cara beristighfar yang dimaksudkan?
al-Auzai menjawab:
(dengan mengucapkan):
Astaghfirullah (3 kali) - (Maksudnya: aku mohon ampun kepada Allah). (Sahih Muslim, Hadis No.: 591, Hadis Riwayat Ahmad, Hadis
No.: 26021 )
Hadis Dua:
Abdullah ibnu al-Zubair
r.a. berzikir sesudah selesai solat (dan beliau berkata, hal ini dilakukan juga
oleh Rasulullah s.a.w.):
(Maksudnya: Tiada Tuhan melainkan Allah yang
Tunggal tiada sekutu bagin-NYA, bagi-NYA lah kerajaan dan puji-pujian, dan Dia
berkuasa membuat segala sesuatu. Tiada daya mahupun tenaga kecuali dengan
Allah. Tiada Tuhan melainkan Allah, dan tiada yang berhak disembah melainkan
Allah. tuhan empunya kurnia, empunya keutamaan serta puji yang sebaik-baiknya.
Tiada Tuhan melainkan Allah, kami bulatkan pengabdian kepada-NYA semata-mata
walaupun tidak disukai oleh orang-orang kafir). (Sahih
Muslim, Hadis No.: 594)
Hadis Tiga:
Mughirah bin Syu'bah r.a. berkata, Rasulullah
s.a.w. setiap kali selesai solat berzikir:
(Maksudnya: Tiada Tuhan melainkan Allah yang
Tunggal tiada sekutu bagi-NYA, bagi-NYA lah kerajaan dan puji-pujian, dan Dia
berkuasa membuat segala sesuatu. Ya Allah, tiadalah yang dapat menahan apa-apa
yang Engkau berikan, tiadalah pula yang dapat memberikan apa-apa yang Engkau
tahan, dan tiadalah bermanfaat kepada orang yang mempunyai
kebesaran-kebsarannya itu). (Sahih Bukhari, Hadis no.:
7292)
Hadis Empat:
Rasulullah s.a.w. pernah
bersabda, sesiapa yang membaca zikir berikut sepuluh kali sesudah solat Maghrib
dan Subuh:
(Maksudnya: Tiada Tuhan melainkan allah yang
tunggal tiada sekutu bagi-NYA, bagi-NYA lah kerajaan dan puji-pujian,
ditangan-NYA kebaikan, Yang menghidupkan dan mematikan serta Dia berkuasa
membuat segala sesuatu).
Maka dicatatlah ganjaran untuk setiap kali bacaan
sepuluh pahala, dihapuskan sepuluh buah dosa, dinaikkan darjatnya sepuluh
tingkat dan di samping itu menjadi pelindung bagi segala bahaya, dan penolak
syaitan terkutuk, dan tak satu dosa pun yang akan dapat mencelakakannya kecuali
jika syirik. Maka dia adalah orang yang terbaik amalannya, tidak ada yang
melebihinya kecuali orang yang lebih utama iaitu yang mengucapkan yang lebih
baik pula." (Hadis Hasan: Musnad ahmad, Hadis No.:
17990, jld. 4, hal. 227)
Hadis Lima:
Muslim bin al-Harits
al-Tamimi r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. mengajarnya untuk membaca zikir
berikut tujuh kali sesudah solat Subuh, sebelum berbicara dengan sesiapa:
(Maksudnya: Ya Allah, lindungilah aku dari api
neraka), dan tujuh kali sesudah solat maghrib:
(Maksudnya: Ya Allah, aku
memohon dimasukkan ke syurga, Ya Allah, lindungilah aku dari api neraka.)
Sesiapa yang membaca zikir ini kemudian secara
kebetulan meninggal dunia pada hari tersebut, nescaya Allah akan melindunginya
daripada api neraka. (Musnad Ahmad, Hadis No.: 18054, jld.4, hal. 234)
Hadis Enam:
Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barangsiapa membaca ayat al-Kursi (ayat
255, Surah al-Baqarah) setiap kali selesai solat, maka tidak ada yang akan
menghalanginya masuk syurga kecuali maut." (Hadis
Sahih Riwayat an-Nasai'e, Sunan al-Kubra, Hadis
No.: 9928, disahihkan oleh al-Suyuthi di dalam al-Jami' al-Shagheir, Hadis No.:
8926)
Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah)
melainkan Dia, Yang tetap hidup, Yang kekal selama-lamanya mentadbirkan
(sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki Segala
Yang ada di langit dan Yang ada di bumi. tiada sesiapa Yang dapat memberi
syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan Dengan izinNya. Yang mengetahui apa
Yang ada di hadapan mereka dan apa Yang ada di belakang mereka, sedang mereka
tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa Yang
Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan
kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada
Allah menjaga serta memelihara keduanya. dan Dia lah Yang Maha tinggi (darjat
kemuliaanNya), lagi Maha besar (kekuasaanNya). (al-Baqarah
(2): 255)
Hadis Tujuh:
Dari 'Uqbah bin 'Amir, dia berkata: "Saya
diperintah oleh Rasulullah s.a.w. agar membaca surah-surah al-Mu'awwidzat* setiap kali selesai solat. (Hadis sahih, Musnad ahmad, Hadis No.: 17417, jld. 4, hal. 155, dinilai sahih oleh Syu'aib
al-Arna'uth)
* Surah al-Mu'awwidzat adalah surah
al-Ikhlas (112), surah al-Falaq (113), dan surah al-Nas (114).
p/s:
p/s:
“Adalah dipercayai dalam konteks Tanah Melayu, wirid-wirid yang diamalkan selepas
sembahyang lima waktu telah dibawa oleh golongan ahli tasawwuf secara umumnya,
namun susunan yang ada kemungkinan berbeza antara satu sama lain. Banyak kitab
kitab agama yang ditulis
oleh ‘ulama’-ulama’ Melayu dalam tulisan Jawi mengandungi
wirid-wirid selepas sembahyang lima waktu, termasuklah kitab عمدة المحتاجين إلى
سلوك مسلك
المفردين karangan al-Shaykh ‘Abd al-Rauf Singkel dan kitab المفردين
تنبيهالمشي المنسوب إلى
طريق القشاشي juga karangan al- Shaykh ‘Abd al-Rauf
Singkel. Dalam kedua-dua kitab ini al-Shaykh ‘Abd al-Rauf Singkel telah menuliskan
wirid-wirid selepas sembahyang yang diambil daripada gurunya al-Shaykh Ahmad
al-Qushashi yang kemudian dikenali sebagai al-Awrad al-Madaniyyah atau al-Awrad
al-Qushashiyyah.”
Antara amalan
yang disusun
dan
diamalkan
beratus-ratus
tahun
di
Nusantara ialah
wirid
selepas
sembahyang
yang juga
dikenali
sebagai
al-Awrad
al-Qushshashi.
Ianya
disusun
oleh
Sheikh Muhammad bin Yusuf bin Ahmad bin Ali al-Badri
al-Dajani
al-Qushshashi.
-- Nota ini disediakan oleh patik semasa semester 3. Sewaktu belajar Fiqh Ibadat
bersama Ustaz Wan Yusuf Bin Wan Sulong.
-- Nota ini disediakan oleh patik semasa semester 3. Sewaktu belajar Fiqh Ibadat
bersama Ustaz Wan Yusuf Bin Wan Sulong.
Hard Rock Hotel & Casino Detroit (Detroit, MI) - Dr.MCD
BalasPadamLocated in downtown Detroit, Hard Rock Hotel & 과천 출장안마 Casino Detroit is the premier 계룡 출장안마 gaming destination 오산 출장마사지 in the heart of the Detroit 경상북도 출장샵 metropolitan 양산 출장안마 area.